READING

Do zákopov! Ehm, do kabátov!

Do zákopov! Ehm, do kabátov!


Nohavice s vreckami, krátke kabáty a kaki. Armáda stojí za viacerými módnymi trendami než londýnsky Fashion week. Vrátane ikonického trenčkotu.  

TEXT: Pavlína Louženská, FOTO: Ľubica Martincová, STYLING: Gabriela Zimová

Vojenské zákopy mali vždy od butikov ďaleko. A tie v 19. storočí obzvlášť. Smradľavé jamy, v ktorých sa latríny, mŕtvoly aj tí, čo prežili, stretávali v blate, po anglicky trenches, pomohli na svet kultovému kúsku – trenčkotu. Ešte okolo roku 1820 nosili vojaci ťažké kabáty, ktoré ľahko sali vodu a nebolo možné v nich rýchlo uniknúť nepriateľovi. V roku 1823 prišiel Christopher Macintosh s radikálnou inováciou – pláštenkou. Váha bola preč, ale pot vojakom stále komplikoval život. V roku 1856 si teda dvadsaťjedenročný Thomas Burberry otvoril butik s technickým vybavením do prírody. A vďaka neúnavnému výskumu prišiel v roku 1879 s prelomovou textíliou – gabardénom. Ľahký nepremokavý materiál, ktorý dýchal, sa stal populárnym tak, že v roku 1901 na jeho dvere zaťukala britská armáda so zákazkou na pol milióna kabátov. Oversized trenčkoty mali ramenné popruhy, krúžky na opasku na prichytenie zbraní aj ešusu, a množstvo remienkov, ktoré umožňovali kabát sťahovať v zime a otvárať v teple. A, samozrejme, množstvo vreciek, rozparky na jazdu na koni a zdvojenú látku, ktorá odolávala náročným podmienkam.

Boli to samotní vojaci, kto pomohol trenčkotu rozšíriť sa medzi verejnosť. Na začiatku 20. storočia nebolo bežné, aby armáda dodávala oblečenie dôstojníkom. Tí si sami nechávali šiť uniformy na zákazku a čím ďalej, tým častejšie sa medzi zadaniami objavoval práve trenčkot. A koho si vybrať za lepšieho trendsettera než vetrom ošľahaných hrdinov z frontu v kabáte od krajčíra? Naozajstný prelom prišiel až s prvou svetovou vojnou – a tým, ako rýchlo armáda rástla, sa otvorila možnosť pre masovú výrobu. Firmy Burberry či Aquascutum sa dostali do hry. Nepremokavý kabát sa po výhre stal perfektným symbolom módneho patriotizmu. Ženy aj muži vzdávali zaradením trenčkotu do šatníka hold vojakom a ten sa tak rýchlo rozšíril aj do ďalších krajín.

modní tema1

Kaki: najviditeľnejšia neviditeľná farba

Trenčkoty tiež určili farbu, ktorú si dnes s armádou spájame. Do 20. storočia boli uniformy farebné, aby bolo na prvý pohľad jasné, kto ku komu patrí. Kaki, slovo, ktoré v hindčine znamená prach, dalo smer psychológii moderného bojovania – s industrializáciou sa z vojakov stal jeden z nástrojov boja a cieľom sa stalo nevyčnievať, ale splynúť s krajinou. A tak dnes túto zelenú nosia armády po celom svete.

 

  • Na jeden klasický Burberry trenčkot potrebuje krajčír urobiť viac ako 100 úkonov. Gabardén na kabáty sa stále tká v tradičných továrňach v Anglicku.
  • Tradičné Burberry štvorčeky vznikli až v 20. rokoch 20. storočia a s nimi aj klasický dizajn trenčkotu, aký milujeme dodnes. Mimochodom, vtedy stál len tri libry!
  • Kult trenčkotu priniesol až Hollywood. Marlene Dietrich, Humphrey Bogart v Casablance aj Raňajky u Tiffanyho premenili trenčkot na symbol elegancie a tajomstva. A tiež tých, ktorí si vybrali správnu aj nesprávnu stranu – v 30. rokoch neexistoval film, v ktorom by gangstri či vyšetrovatelia nenosili béžový voľný plášť. Kostymérky si ho nechali vždy poruke: Peter Sellers by ako Inspector Clouseau mal bez trenčkotu úplne inú povahu. Aj Blade Runner.
  • V rovnakom čase ako Thomas Burberry prišiel s priedušnou nepremokavou látkou aj iný Angličan – John Emary. Narozdiel od Burberryho sa zameral na smotánku a jeho Wrappers sa čoskoro objavili vo všetkých módnych časopisoch.
  • Inšpiráciou pre gabardén bola látka, ktorú nosili pastieri kôz v Hampshire. Lanolínom potretá vlna im pomáhala prežiť v povestnom britskom počasí. Jednými z tých, ktorí gabardén testovali, bola výprava Sira Ernesta Shackletona z Antarktídy v roku 1907. Z látky na kabáty si nechali ušiť aj stany.
  • Vďaka tomu, aký je strih trenčkotu ikonický, sa s ním návrhári môžu jednoducho vyblázniť, vysvetľuje Valerie Steele, riaditeľka Museum at the Fashion Institute of Technology v New Yorku. Nie je nikto, kto by si tento kabát nevyskúšal navrhnúť po svojom – dizajnéri od Comme des Garcons po Michael Kors dokazujú, že sa na tento kúsok dá pozrieť zakaždým inými očami. Vďakabohu, vzdychám spoločne s ostatnými módnymi fanúšikmi a idem si na ZOOT objednať svoj šiesty.

 


Comments

comments


Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

INSTAGRAM
Ako čítate ZOOT vy? #casopiszoot